Skip to main content

Mula Membaca Buku

Dalam sebulan ini saya baru memulakan semula budaya membaca buku dengan konsisten yang telah sekian lama ditinggalkan. Sebelum ini masa banyak habis dengan baca artikel di facebook sahaja. Bercinta hendak menghabiskan bacaan buku.

Kesannya selepas mengikat diri dengan buku, saya lebih rasa hidup. Mungkin sebab kita boleh ke dunia lain sebentar ketika membaca buku.

Berbanding media sosial yang kebanyakannya mengulas tentang isu semasa. Isu semasa sekarang pula banyak yang memeningkan berbanding menenangkan.

Saya pula baru sahaja rasa betul-betul "hidup" beberapa bulan ini setelah mendapat rawatan yang betul. Jadi baru perlahan-lahan cuba mengatur hidup semula dengan lebih baik.

Semoga saya dapat istiqamah.

Jika ada cadangan buku yang menarik untuk dibaca, sudi-sudikanlah berkongsi ya. ☺️

Comments

Popular posts from this blog

Flash Ho Induction

Copy & paste daripada post facebook saya pada 6 Januari 2022 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10219682000576911&id=1124136785 ------------------------------------------------------- Pada hari Jumaat, 31 Disember minggu lepas saya menyertai #flashHOinduction anjuran Medicorp yang disampaikan oleh Dr. Iliana Mohamad. Terdapat 3 sesi pada hari tersebut dan akan disambung 1 sesi lagi pada hari esok.  Saya menyertai kursus induksi ini dengan niat menolak diri untuk memulakan persiapan memasuki housemanship akan datang. Maklumlah sudah lebih 4 tahun saya meninggalkan housemanship yang satu posting pun tidak berjaya dihabiskan itu. 😂 Proses permohonan semula saya sudah sampai ke peringkat akhir. Tinggal menunggu panggilan ehousemen sahaja lagi untuk pemilihan hospital.  Doakan saya ya. Ada masanya masih terfikir betul atau tidak hendak mencuba semula.  Saya yakin kebanyakan orang akan meragui, mampukah untuk praktis setelah sekian lama meninggalkan segala knowledge dan ski

Proses Yang Kian Ke Penghujung

Saya telah selesai menjalani sesi penilaian panel kajian semula perubatan (Medical Review Panel) dengan Majlis Perubatan Malaysia (MMC) pada 28 Julai yang lalu secara atas talian dan telah pun mendapat keputusannya melalui surat yang diterima pada 22 Oktober baru-baru ini. Alhamdulillah, keputusannya MMC membenarkan untuk saya meneruskan permohonan perlantikan semula sebagai pegawai perubatan siswazah dengan beberapa syarat yang dinyatakan. Secara asasnya, syarat yang dikenakan ialah saya perlu melaporkan kepada MMC setelah masuk berkhidmat nanti selepas beberapa tempoh yang ditetapkan. Saya juga telah memberi maklum balas kepada bahagian sumber manusia Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengenai keputusan MMC ini seperti yang diarahkan. Saya diminta untuk mengemas kini maklumat di portal SPA9 dan kemudian perlu menunggu sahaja untuk melepasi tapisan SPA. Setelah melepasi tapisan SPA, barulah saya boleh masuk ke sistem E-Houseman untuk pemilihan hospital mengikut panggilan yang diber

Menemani Suami

Petang hari ini menemani suami ke Kuala Pilah membawa penumpang warga Indonesia yang pulang ke tempat kerjanya. Kami mengambilnya dari Nilai terus ke Kuala Pilah. Suami meminta izin untuk membawa isteri bersama kerana perjalanan pulangnya seorang diri. Perjalanan sejauh kira-kira 70km dari tempat diturunkan Ali, penumpang tersebut ke rumah kami. Ali dan dua orang kawannya sebelumnya pernah mengambil khidmat suami untuk ke kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur. Perjalanan pulang hari sudah pun gelap. Sempatlah kami singgah makan dan solat sebelum sampai ke rumah. Seronok sepanjang perjalanan pulang kerana dapat meluangkan masa bersembang bersama. "Feel" berborak di dalam kereta berbeza dengan di tempat lain. Beginilah pengalaman suami sebagai seorang pemandu. Sesekali saya dapat juga merasakan pengalaman itu. Suatu hari nanti pasti akan jadi kenangan yang tidak akan dilupakan. Dengan pengalaman ini juga menurut suami menjadikannya lebih cekap memandu lagi pula di tengah bandaraya